Onder paardenbezitters blijkt weinig aandacht voor de technische staat van hun aanhangwagens. Bij een technische controle van 54 paardentrailers afgelopen weekeinde in Rosmalen bleken er slechts 9 volledig in orde; bijna 85% vertoonde een of meerdere (ernstige) gebreken.
Bij meer dan de helft constateerden inspecteurs van BOVAG gebreken aan de banden en remmen, terwijl een kwart rondrijdt met een rotte vloer, waar het paard eerdaags doorheen kan zakken.
30 trailers waren voorzien van versleten of te oude banden, waarbij op sommige zelfs rubber uit de vorige eeuw werd aangetroffen. Om uitdroging en haarscheuren -en daarmee klapbanden- te voorkomen, wordt geadviseerd hooguit na zes jaar de banden te vervangen. Meerdere banden bleken spekglad of hadden scheuren. Bij 27 aanhangers werden versleten of verkeerd bevestigde breekkabels waargenomen; enkele bleken met ijzerdraad of plakband provisorisch gerepareerd. De breekkabel moet ervoor zorgen dat de rem wordt geactiveerd wanneer de trailer onverhoopt losschiet van de trekhaak. Bij net zoveel (27) paardentrailers werd echter een gebrek aan de reminrichting geconstateerd.
In een kwart van de gevallen bleek de vloer van de aanhangwagen verrot. De onderzoeksresultaten zijn vrijwel dezelfde als bij een soortgelijke controle in Amersfoort in 2010. De 9 trailers die wel in orde bleken, waren zonder uitzondering spiksplinternieuw of hadden net een onderhoudsbeurt gehad. Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG, was zowel in 2010 als afgelopen weekeinde bij de controle aanwezig: "Na aanschaf lijkt er totaal geen aandacht meer voor de technische staat van een paardentrailer. Iedereen vindt het wel best zo. Terwijl er wel veel geld aan het dier zelf wordt uitgegeven en de ruiters en amazones op en top gesoigneerd van concours naar concours gaan. Onbegrijpelijk eigenlijk dat zo bewust een risico wordt genomen, niet alleen met de trailer en het paard, maar ook met de veiligheid van andere weggebruikers. We hadden hoop dat met het aantrekken van de economie de resultaten ten opzichte van 2010 sterk verbeterd zouden zijn, maar helaas staat veiligheid kennelijk niet hoog op de prioriteitenlijst."
In tegenstelling tot onze buurlanden kent Nederland geen APK voor aanhangwagens. In België en Duitsland moeten trailers elke twee jaar worden gekeurd. Enkele jaren geleden werd in Europees verband gesproken over minimumeisen, maar onder andere Nederland verwierp voorstellen daartoe, onder het mom van (administratieve) lastenverzwaring voor burgers. Voor aannemers is een jaarlijkse onderhoudsbeurt van hun aanhangwagen in het kader van ISO-kwaliteitsnormen en VCA-veiligheidscertificering wel verplicht.
Bron: Bovag